Den maritime grønne omstilling vil bl.a. omfatte udvikling af nye energieffektive fremdrivningsløsninger. Optimering i forhold til effektivitet og sikkerhed kræver udvikling af nye fysiske og virtuelle tests (CFD og simulering).
Danmark, som er verdens 6. største søfartsnation, har høje ambitioner om at reducere udledningen af emissioner. Fremtidens skibe vil derfor byde på helt nye skibsdesigns tilpasset nye energi-, miljø- og klima-optimerede skrogformer og fremdrivningssystemer (f.eks. baseret på el, multi-fuel engines, vind m.m.). Med afsæt i FORCE Technology’s unikke mulighed for at anvende, verificere og kombinere empiriske, fysiske data, fuldskala performance data og avancerede beregnings- og simulerings-værktøjer, vil der gennem indsatsområdet blive udviklet værktøjer, der understøtter den maritime branches ønsker om effektive design- og performanceovervågningsprocesser, performance- og operations-optimering ift. sikkerhed og effektivitet samt træning.
Danmark, som er verdens 6. største søfartsnation, har høje ambitioner om at reducere udledningen af emissioner. Fremtidens skibe vil derfor byde på helt nye skibsdesigns tilpasset nye energi-, miljø- og klima-optimerede skrogformer og fremdrivningssystemer (f.eks. baseret på el, multi-fuel engines, vind m.m.). Med afsæt i FORCE Technology’s unikke mulighed for at anvende, verificere og kombinere empiriske, fysiske data, fuldskala performance data og avancerede beregnings- og simulerings-værktøjer, vil der gennem indsatsområdet blive udviklet værktøjer, der understøtter den maritime branches ønsker om effektive design- og performanceovervågningsprocesser, performance- og operations-optimering ift. sikkerhed og effektivitet samt træning.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf: +45 7231 7800
ufs@ufm.dk
Gregersensvej 1
DK-2630 Taastrup
Tlf: +45 4516 2626
info@gts-net.dk
GTS Login
Log ind som GTS bruger for at administrere dine indsatsområder og aktiviteter.
Debat om dette forslag