Skal vi have mere grøn energi og flere elektrobrændsler, er der brug for hurtigere og bedre adgang til bredere funderet data, risikomodeller og testfaciliteter til at udvikle sikre, grønne energi- og transportteknologier og systemer. Den tværfaglige opgave vil DBI løse.
Den danske energi- og transportsektor skal bidrage til klimamålene ved at anvende et væld af nye teknologier. Det drejer sig bl.a. om vind, sol, batterier, Power-to-X og grønne brændstoffer – teknologier, som kan udgøre store dele af den grønne omstilling på områder som skibsfart, tung landtransport og fly og kan anvendes til produktion og lagring af bæredygtig energi i stor skala i fremtiden. De nye energiteknologier bliver i disse år mere udbredte, men medfører samtidig risici for brand og eksplosioner, som er vanskelige at arbejde med på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at der mangler data, viden og erfaring om energiteknologierne og deres brandtekniske egenskaber. Dermed er danske virksomheder dårligt klædt på til at udføre de nødvendige risikomodeller, der giver sikre, veldimensionerede og konkurrencedygtige løsninger. Det kalder på et tværfagligt samarbejde om test, data og udvikling af modeller – og det er, hvad DBI vil iværksætte. DBI vil etablere faciliteter og et testprogram, der genererer virkelighedsnære data om forskellige energityper (som brint, ammoniak og batterier) ved forskellige anvendelser. Data skal kombineres med samarbejder med andre videnskabelige områder (som samfundsvidenskab, økonomi og design). På den baggrund vil DBI udvikle teknologiske serviceydelser – bl.a. tekniske modeller for eksplosioner, batteribrande og risikoberegning. Det tværfaglige fokus vil desuden lede til sociotekniske modeller (for f.eks. teknologiaccept), økonomiske modeller (for f.eks. omkostningsoptimering) og kombinationer af dem alle. Virksomheder i energi- og transportsektoren kan anvende modellerne til at designe, demonstrere og optimere løsninger med de nye energiteknologier. Samarbejde er centralt for arbejdet, og derfor vil DBI samarbejde med danske og internationale universiteter foruden en lang række interessenter fra industrien. Ved interesse, ønske om dialog eller spørgsmål, kontakt: Thomas Hulin Head of Energy and Transport Tlf.: 22 81 84 66 E-mail: thu@dbigroup.dk
Den danske energi- og transportsektor skal bidrage til klimamålene ved at anvende et væld af nye teknologier. Det drejer sig bl.a. om vind, sol, batterier, Power-to-X og grønne brændstoffer – teknologier, som kan udgøre store dele af den grønne omstilling på områder som skibsfart, tung landtransport og fly og kan anvendes til produktion og lagring af bæredygtig energi i stor skala i fremtiden. De nye energiteknologier bliver i disse år mere udbredte, men medfører samtidig risici for brand og eksplosioner, som er vanskelige at arbejde med på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at der mangler data, viden og erfaring om energiteknologierne og deres brandtekniske egenskaber. Dermed er danske virksomheder dårligt klædt på til at udføre de nødvendige risikomodeller, der giver sikre, veldimensionerede og konkurrencedygtige løsninger. Det kalder på et tværfagligt samarbejde om test, data og udvikling af modeller – og det er, hvad DBI vil iværksætte. DBI vil etablere faciliteter og et testprogram, der genererer virkelighedsnære data om forskellige energityper (som brint, ammoniak og batterier) ved forskellige anvendelser. Data skal kombineres med samarbejder med andre videnskabelige områder (som samfundsvidenskab, økonomi og design). På den baggrund vil DBI udvikle teknologiske serviceydelser – bl.a. tekniske modeller for eksplosioner, batteribrande og risikoberegning. Det tværfaglige fokus vil desuden lede til sociotekniske modeller (for f.eks. teknologiaccept), økonomiske modeller (for f.eks. omkostningsoptimering) og kombinationer af dem alle. Virksomheder i energi- og transportsektoren kan anvende modellerne til at designe, demonstrere og optimere løsninger med de nye energiteknologier. Samarbejde er centralt for arbejdet, og derfor vil DBI samarbejde med danske og internationale universiteter foruden en lang række interessenter fra industrien. Ved interesse, ønske om dialog eller spørgsmål, kontakt: Thomas Hulin Head of Energy and Transport Tlf.: 22 81 84 66 E-mail: thu@dbigroup.dk
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf: +45 7231 7800
ufs@ufm.dk
Gregersensvej 1
DK-2630 Taastrup
Tlf: +45 4516 2626
info@gts-net.dk
GTS Login
Log ind som GTS bruger for at administrere dine indsatsområder og aktiviteter.
Debat om dette forslag