Identitet på nettet i et globalt perspektiv

Senest opdateret d. 1/3-2013
Alexandra Instituttet
Resultatkontrakt 2013-2015 under temaerne Informations- og Kommunikationsteknologi
Jakob I. Pagter

 Danske netbutikker omsatte i 2012 for over 40 milliarder kroner og omsætningen vokser årligt med en tocifret procentsats. Inddrager vi også mediers og cloud-baserede tjenesteudbyderes omsætning nås et endnu større tal.To centrale trends udfordrer hele denne sektor af nettjenester:

  • Internationalisering af det digitale marked, og – ikke mindst –
  • Øget politisk fokus på forbrugerbeskyttelse, ikke mindst omkring håndtering af persondata, som følge af en ny persondataforordning som er på vej fra EU's side.

En vigtig forudsætning herfor er, at de kan arbejde sammen med solide (nationale/internationale) identitetstjenester, og gøre dette under forståelse af brugsmæssige og juridiske udfordringer. Identitetstjenester (som fx NemID, Facebook Connect, Active Directory, WAYF og mange andre) gør det muligt at outsource sikkerhedsmæssigt udfordrende opgaver som fx sikkert login.Der udvikles rådgivningsydelser, softwarekomponenter som konkretiserer central viden og infrastruktur til test og integration mellem forskellige identity-providers.Formålet med den aktivitet er at hjælpe dansk erhvervsliv – ikke mindst små og mellemstore virksomheder – med at håndtere disse udfordringer således at de fortsat kan ride med på den globale digitaliseringsbølge.Det handler om, hvordan man får det juridiske aspekt til at spille sammen med den bedst mulige tekniske løsning.