Nye innovationsformer – next practice
Senest opdateret 15.10.2010
Nye innovationsformer – next practice

Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen.

Opsummering

Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen. Med det udgangspunkt vil projektet særligt fokusere på at udvikle redskaber inden for tre nye innovationsformer: 1) Co-creation og involvering af aktive brugere/kunder ved hjælp af web 2.0-teknologier, 2) Brugerdrevet og medarbejderdrevet innovation, samt 3) Åbne innovations-modeller og komplekse innovationsalliancer.Der er behov for at udvikle hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter, der sikrer, at flere virksomheder, særligt SMV, succesfuldt og løbende kan vælge og anvende de optimale innovationsmetoder til at udvikle fremtidens konkurrencedygtige services, produkter og processer. 
Formål
Hovedaktiviteterne i projektet er således at:
•	Opbygge internationale relationer til førende viden- og kompetencecentre med erfaring i nye succesfulde innovationsformer og -koncepter.
•	Gennemføre konkrete innovationsforløb for 15-20 virksomheder med udgangspunkt i at afprøve og validere redskaber og koncepter inden for nye innovationsformer.
•	Sprede de udviklede og afprøvede hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter via kurser, netværksmøder, artikler, foredrag og en online-platform til SMV, innovationsrådgivere og GTS-netværket.
•	Sørge for at de nye innovationskoncepter, der udvikles, hviler på internationale erfaringer og forskning på området – og at disse videnmiljøer knyttes tættere og mere langvarigt til det danske GTS-netværk.
Målgruppe
Projektet vil have fokus på SMV, der i dag producerer konkurrencedygtige fysiske produkter, men hvor der er store vækst- og eksportmuligheder i at udvikle services tilknyttet produktet. Det kunne eksempelvis være producenter og serviceleverandører inden for elektronik, legetøj/spil, fødevarer og grønne energiteknologier. I forhold til videnudvikling og videnspredningsaktiviteter er målgruppen innovationsrådgivere, GTS-netværket, relevante brancheorganisationer samt nationale og internationale forskningsmiljøer i feltet. 
Budget
Medfinansiering fra Rådet for Teknologi og Innovation:
2010: 3,5 M
2011: 3,5 M
2012: 3,5 M
Totalt: 10 M
Kontaktinformation
Louise Hvid Jensen
7220 2675
lhj@teknologisk.dk
Læs mere
Pulje
Kategorier
GTS-Institutter
GTS_logoer_samlet_Teknologisk
Del på sociale medier

Download
indsatsområde-
beskrivelse

Kontaktpersoner
No data was found

Opsummering

Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen. Med det udgangspunkt vil projektet særligt fokusere på at udvikle redskaber inden for tre nye innovationsformer: 1) Co-creation og involvering af aktive brugere/kunder ved hjælp af web 2.0-teknologier, 2) Brugerdrevet og medarbejderdrevet innovation, samt 3) Åbne innovations-modeller og komplekse innovationsalliancer.Der er behov for at udvikle hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter, der sikrer, at flere virksomheder, særligt SMV, succesfuldt og løbende kan vælge og anvende de optimale innovationsmetoder til at udvikle fremtidens konkurrencedygtige services, produkter og processer. 
Formål
Hovedaktiviteterne i projektet er således at:
•	Opbygge internationale relationer til førende viden- og kompetencecentre med erfaring i nye succesfulde innovationsformer og -koncepter.
•	Gennemføre konkrete innovationsforløb for 15-20 virksomheder med udgangspunkt i at afprøve og validere redskaber og koncepter inden for nye innovationsformer.
•	Sprede de udviklede og afprøvede hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter via kurser, netværksmøder, artikler, foredrag og en online-platform til SMV, innovationsrådgivere og GTS-netværket.
•	Sørge for at de nye innovationskoncepter, der udvikles, hviler på internationale erfaringer og forskning på området – og at disse videnmiljøer knyttes tættere og mere langvarigt til det danske GTS-netværk.
Målgruppe
Projektet vil have fokus på SMV, der i dag producerer konkurrencedygtige fysiske produkter, men hvor der er store vækst- og eksportmuligheder i at udvikle services tilknyttet produktet. Det kunne eksempelvis være producenter og serviceleverandører inden for elektronik, legetøj/spil, fødevarer og grønne energiteknologier. I forhold til videnudvikling og videnspredningsaktiviteter er målgruppen innovationsrådgivere, GTS-netværket, relevante brancheorganisationer samt nationale og internationale forskningsmiljøer i feltet. 
Budget
Medfinansiering fra Rådet for Teknologi og Innovation:
2010: 3,5 M
2011: 3,5 M
2012: 3,5 M
Totalt: 10 M
Kontaktinformation
Louise Hvid Jensen
7220 2675
lhj@teknologisk.dk
Læs mere

Aktiviteter for dette indsatsområde​

Filtrer efter status
Status
Der er ikke oprettet aktiviteter for dette indsatsområde

Vælg dine påmindelser

Vælg hvordan du vil modtage påmindelser. Du kan afmelde fremtidige påmindelser ved at trykke på afmeld i emailen.

EMAIL *

GTS Login

Log ind som GTS bruger for at administrere dine indsatsområder og aktiviteter.

E-mail *
Password *