Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen.
Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen. Med det udgangspunkt vil projektet særligt fokusere på at udvikle redskaber inden for tre nye innovationsformer: 1) Co-creation og involvering af aktive brugere/kunder ved hjælp af web 2.0-teknologier, 2) Brugerdrevet og medarbejderdrevet innovation, samt 3) Åbne innovations-modeller og komplekse innovationsalliancer.Der er behov for at udvikle hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter, der sikrer, at flere virksomheder, særligt SMV, succesfuldt og løbende kan vælge og anvende de optimale innovationsmetoder til at udvikle fremtidens konkurrencedygtige services, produkter og processer. Formål Hovedaktiviteterne i projektet er således at: • Opbygge internationale relationer til førende viden- og kompetencecentre med erfaring i nye succesfulde innovationsformer og -koncepter. • Gennemføre konkrete innovationsforløb for 15-20 virksomheder med udgangspunkt i at afprøve og validere redskaber og koncepter inden for nye innovationsformer. • Sprede de udviklede og afprøvede hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter via kurser, netværksmøder, artikler, foredrag og en online-platform til SMV, innovationsrådgivere og GTS-netværket. • Sørge for at de nye innovationskoncepter, der udvikles, hviler på internationale erfaringer og forskning på området – og at disse videnmiljøer knyttes tættere og mere langvarigt til det danske GTS-netværk. Målgruppe Projektet vil have fokus på SMV, der i dag producerer konkurrencedygtige fysiske produkter, men hvor der er store vækst- og eksportmuligheder i at udvikle services tilknyttet produktet. Det kunne eksempelvis være producenter og serviceleverandører inden for elektronik, legetøj/spil, fødevarer og grønne energiteknologier. I forhold til videnudvikling og videnspredningsaktiviteter er målgruppen innovationsrådgivere, GTS-netværket, relevante brancheorganisationer samt nationale og internationale forskningsmiljøer i feltet. Budget Medfinansiering fra Rådet for Teknologi og Innovation: 2010: 3,5 M 2011: 3,5 M 2012: 3,5 M Totalt: 10 M Kontaktinformation Louise Hvid Jensen 7220 2675 lhj@teknologisk.dk
Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen. Med det udgangspunkt vil projektet særligt fokusere på at udvikle redskaber inden for tre nye innovationsformer: 1) Co-creation og involvering af aktive brugere/kunder ved hjælp af web 2.0-teknologier, 2) Brugerdrevet og medarbejderdrevet innovation, samt 3) Åbne innovations-modeller og komplekse innovationsalliancer.Der er behov for at udvikle hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter, der sikrer, at flere virksomheder, særligt SMV, succesfuldt og løbende kan vælge og anvende de optimale innovationsmetoder til at udvikle fremtidens konkurrencedygtige services, produkter og processer. Formål Hovedaktiviteterne i projektet er således at: • Opbygge internationale relationer til førende viden- og kompetencecentre med erfaring i nye succesfulde innovationsformer og -koncepter. • Gennemføre konkrete innovationsforløb for 15-20 virksomheder med udgangspunkt i at afprøve og validere redskaber og koncepter inden for nye innovationsformer. • Sprede de udviklede og afprøvede hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter via kurser, netværksmøder, artikler, foredrag og en online-platform til SMV, innovationsrådgivere og GTS-netværket. • Sørge for at de nye innovationskoncepter, der udvikles, hviler på internationale erfaringer og forskning på området – og at disse videnmiljøer knyttes tættere og mere langvarigt til det danske GTS-netværk. Målgruppe Projektet vil have fokus på SMV, der i dag producerer konkurrencedygtige fysiske produkter, men hvor der er store vækst- og eksportmuligheder i at udvikle services tilknyttet produktet. Det kunne eksempelvis være producenter og serviceleverandører inden for elektronik, legetøj/spil, fødevarer og grønne energiteknologier. I forhold til videnudvikling og videnspredningsaktiviteter er målgruppen innovationsrådgivere, GTS-netværket, relevante brancheorganisationer samt nationale og internationale forskningsmiljøer i feltet. Budget Medfinansiering fra Rådet for Teknologi og Innovation: 2010: 3,5 M 2011: 3,5 M 2012: 3,5 M Totalt: 10 M Kontaktinformation Louise Hvid Jensen 7220 2675 lhj@teknologisk.dk
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf: +45 7231 7800
ufs@ufm.dk
Gregersensvej 1
DK-2630 Taastrup
Tlf: +45 4516 2626
info@gts-net.dk
Vælg hvordan du vil modtage påmindelser. Du kan afmelde fremtidige påmindelser ved at trykke på afmeld i emailen.
GTS Login
Log ind som GTS bruger for at administrere dine indsatsområder og aktiviteter.