Kunstig intelligens til de kreative erhverv

Senest opdateret d. 1/5-2018
Alexandra Instituttet
Resultatkontrakt 2019-2020 under temaerne Informations- og Kommunikationsteknologi

Alexandra Instituttet vil udvikle værktøjer til automatisk at generere digitalt indhold baseret på kunstig intelligens. Det skal hjælpe den kreative branche i Danmark med at øge konkurrenceevnen og føre til bedre udnyttelse af arbejdskraften.

Det kreative erhverv er under konstant pres for at forblive konkurrencedygtig i et globalt marked. Den største udfordring på nuværende tidspunkt er, at det er meget tidskrævende at skabe digitalt indhold, og outsourcing af disse opgaver er derfor udbredt. Et alternativ til outsourcing som mange virksomheder – især i spilbranchen – har fokus på, er at generere digitalt indhold automatisk via procedural modellering, fysiske simuleringer eller datadrevne teknikker såsom kunstig intelligens (AI). Disse teknikker kan radikalt forbedre konkurrenceevnen i den kreative industri og skabe nye teknologiske muligheder, der leder til nye produkter og ydelser på det internationale marked.

Ifølge Dansk Erhverv har de kreative erhverv størst vækstpotentiale og er hurtigst til at tage nye digitale løsninger i brug og sprede disse til andre erhverv. Nogle af Dansk Erhvervs anbefalinger til at indfri potentialet er at yde hjælp til at tage nye metoder i brug, kompetence, uddannelse samt støtte med rådgivning og konsulenter. Derfor vil vi fokusere på de kreative erhverv, men disse teknikker vil, når de først er udviklet, nemt kunne spredes til et større publikum, fx ingeniørbranchen og detailhandel.

Nøgleord

27 kommentarer

Herunder er indlæg og kommentarer fra interessenter på aktiviteter og aktivitetsforslag.

Frank Helbo Christensen
Torsdag d. 19/4-18 kl. 09:08

.

Heidi Svane Pedersen (Projektleder - Iværksætteri & Digital detail , Lifestyle & Design Cluster)
Fredag d. 20/4-18 kl. 00:15

Spændende Kenny - vi ser frem til at sprede den indsigt i innovationsnetværket Lifestyle & Design Cluster

Kenny Erleben
Mandag d. 23/4-18 kl. 08:52

Tak for kommentaren Heidi. Vi hjælper gerne til med at fortælle mere indholdet i dette forslag.

Thomas Howalt (Teacher/Director/Author/Producer, The National Film School of Denmark)
Søndag d. 22/4-18 kl. 20:55

Det er kanonspændende og højest relevant - ikke bare for spilindustrien, men viden om. Glæder mig til høre mere.

Kenny Erleben
Mandag d. 23/4-18 kl. 08:55

Tak for støtten, jeg kunne ikke være mere enig, dette er oplagt mulighed for at hjælpe rigtige mange industrier i Danmark. Du skal være meget velkommen til at kontakte os og høre mere.

Bo Hagen-Seirup
Tirsdag d. 1/5-18 kl. 16:37

Som udvikler, hovedsageligt i spilbranchen, i Danmark gennem de sidste 8 år har jeg ofte oplevet problemet ved at skulle skabe store mængder indhold, ofte udover hvad der har været økonomisk muligt. Af samme årsag synes jeg ovennævnte lyder spændende, og måske nødvendigt for at branchen kan få lov til at videreudvikle sig.

Kenny Erleben
Torsdag d. 3/5-18 kl. 13:10

Tak for din kommentar. Vi håber også på en satsning på dette område som kan løfte hele branchen. Vi ser også at det ikke kun blot er et spørgsmål om økonomi til at lave mere indhold. Selvom man har økonomien, så er det svært idag at finde menneskerne til at lave indholdet, både kreative folk men også IT specialister hænger ikke på træerne. Håber dette forslag også på sigt kan hjælpe dig som spiludvikler. Vi hører gerne mere om dine specifikke udfordringer med at lave store mængder indhold.

Jesper Mosegaard (Director of Products, Luxion)
Onsdag d. 2/5-18 kl. 22:21

Luxion støtter dette forslag.

Luxion udvikler og sælger KeyShot til fotorealistisk visualisering - henvendt til fx. designere, ingeniører og reklamefolk der nemt og hurtigt vil lave billeder og animation på basis af CAD modeller fra produktionen. Vi oplever at vores kunder fra tid til anden ønsker ekstra indhold i scenen. Hvis CAD modellen er en bil - kunne man ønske sig et vejkryds, fodgængere etc. Idag vil vores kunder så typisk gå på jagt efter eksisterende 3D på de forskellige model-repositories der findes på internettet - men hvad hvis lige netop den model man tænker på, ikke kan findes? Det er meget tidskrævende at modellere selv - og ikke noget alle kan.

Teknologien som Alexandra Instituttet ønsker at fokusere på vil kunne gøre det muligt automatisk at lave nye 3D modeller "procedurelt" eller via "kunstig intelligens". Det kunne der bestemt være nogle af vores kunder der ville kunne bruge. Min anbefaling til Instituttet er to-delt;

1) Et output i 3D kræver deep learning der "forstår" 3D geometri. Dette er mig bekendt ikke et område der er nået særligt langt - men det kunne have et meget stort potentiale. Dette arbejde kræver fokus på forskning i emnet - tag derfor den nødvendige tid til også at biddrage forskningsmæssigt.

2) Traditionelle procedurelle teknikker er meget specialiserede. Fx. det kommercielle produkt SpeedTree, der alene laver træer. Vælg derfor et (eller meget få) typer af grafisk indhold - og brug ressourcerne på at levere kvalitets-indhold indenfor den valgte type.

Jeg ser frem til en masse fedt 3D indhold vi kan visualisere i KeyShot ;)

Med venlig hilsen
Jesper Mosegaard
Director of Products
Luxion
www.keyshot.com

Kenny Erleben
Torsdag d. 3/5-18 kl. 13:20

Tak for jeres støtte. Det er et meget interessant forslag at kigge på at forstå 3D geometri. Der er gode muligheder her i for også at koble grafik med vision og hjælpe med cognitive udfordringer. Jeg er meget enig med dig i at vægte det forskningsmæssige og få fokus på dedikeret cases. Jeg sætter stor pris på en så direkte udmeldning. Håber vi kan hjælpe Luxion i fremtiden med både fed 3D indhold at lave billeder af og forskningsmæssige resultater at fordybe sig i.

Peter Munkholm Nielsen (Community Builder, Symbion)
Tirsdag d. 8/5-18 kl. 21:46

Super spændende og et forslag som vi bakker op om og meget gerne hjælper til at løfte!

Kenny Erleben
Torsdag d. 10/5-18 kl. 21:05

Det glæder mig at høre, tak for jeres støtte.

Kenny Erleben
Torsdag d. 10/5-18 kl. 21:05

.

Jakob Rasmussen (CEO, Apex AI)
Tirsdag d. 15/5-18 kl. 14:35

Det er super-spændende Kenny. I Apex AI laver vi AI til spilbranchen, og Danmark har en række særlige kompetencer samt en enestående mulighed for at være først i en industri der lige er ved at vågne op. Vi taler både indenfor generering af content, men også beslutningssystemer, dataanalyse, samt simulation og kinematiske systemer. Så alt støtte herfra.

Kenny Erleben
Tirsdag d. 15/5-18 kl. 19:20

Jeg er meget enig med dig Jakob. Jeg mener at data-drevet animation og procedural landskaber kun lige skraber i overfladen af hvad potentialet er for AI i "games", der er så mange andre udfordringer at kigge på. 1000 tak for jeres støtte.

Maurizio De Pascale
Fredag d. 18/5-18 kl. 11:00

Hi Kenny,
it's great to hear there's focus and ongoing efforts in this direction. I strongly believe this is really where AI can make a huge impact for the game industry, especially the danish one, given it could enable more smaller and mid sized studios to compete on the global market.
Definitely looking forward to whatever you guys will figure out in this space, and totally willing to help experimenting on actual productions.

Cheers,
Maurizio de Pascale, Ph.D.
Chief Technology Officer
IO Interactive A/S
www.ioi.dk

Kenny Erleben
Fredag d. 18/5-18 kl. 13:55

Hi Maurizio, Thx for your support and active commitment to our proposal. I agree with your viewpoints. Thx for offering your help. It is so important to have the means to do experiments on actual productions. I look forward to the future of AI revolutionising game production. Best wishes Kenny

Jens Chr. Bennetsen (Project Director , Ramboll )
Tirsdag d. 22/5-18 kl. 14:00

Hej Kenny, Dejligt at se, at der sker tiltage i forhold til udvikling og indarbejdelse af kunstig intelligens (AI) som kan målrettes både mod de kreative og de industrielle områder. Da kompleksiteten i mange problemstillinger stiller støre og større krav til både at kunne viser samt gennemfører tekniske beregninger vil anvendelse af kunstig intelligens (AI) være en faktor som kan accelerere de datadrevne metoder og derigennem understøtte beslutningsprocessen igennem kombinationen med visualiseringen teknikker. Den kunstig intelligens vil det efter indlæringen kunne skabe en direkte videns base der kan anvendes aktivt fremadrettet. Vi vil derfor gerne anbefale dette projekt. Mvh Jens Chr. Bennetsen

Kenny Erleben
Tirsdag d. 22/5-18 kl. 14:15

Hej Jens Chr.
Tak for jeres støtte og anbefaling. Jeg er meget enig i dine betragtninger og kommentarer.
Mvh Kenny

Matias Søndergaard
Onsdag d. 23/5-18 kl. 06:16

Hej Alexandra Inst og Kenny, AI er jo på alles læber i disse år, hvilket bestemt ikke gør det mindre relevant, særligt indenfor de kreative erhverv, hvor der stadig er rigtig mange tunge og manuelle processer. Et oplagt område hvor AI vil få en kæmpe indflydelse er fx indenfor animation, hvor det ikke blot kan hjælpe med at rense og automatisere nogle af de trivielle animationsprocesser, men også ligefrem vil kunne automatisere noget af animationsarbejdet fuldstadig. Vi ved at virksomheder Nvidia, Microsoft, Ubisoft og Unity arbejder indenfor dette område. Jeg håber meget Alexandra kan få mulighed for at hjælpe de danske virksomhederne som os ved at udvikle nye og bedre AI værktøjer. Det ville være en kæmpe hjælp. Vh. Matias

Kenny Erleben
Onsdag d. 23/5-18 kl. 07:17

Hej Rokoko,

Tak for jeres støtte. Jeg er meget enig i at AI vil revolutionere arbejdsprocesserne i de kreative områder.

mvh

Kenny

christian wong (læge phd, hvidovre hospital)
Torsdag d. 24/5-18 kl. 22:00

Jeg mener at disse principper også kan bruges i min 'branche' som er den sundhedsvidenskabelige, da vi har mulighed ofr at bruge 'værktøjer' som dette til at optimere patient behandling, som jeg allerede har set at denne gruppe er i gang med i relaterede projekter.

venligst

Christian, overlæge, PhD

Kenny Erleben
Fredag d. 25/5-18 kl. 06:46

Tak for din støtte. Det er en god pointe at beslutningsværktøjer med mere til klinisk brug har samme elementer af "design" som ses i kreative værktøjer. Det er et spændende forslag at vi bør kigge mere udover de "standard" kreative erhverv da andre fagligheder måske har samme behov. Det er et forslag jeg personlig gerne vil forfølge. Mvh Kenny

Kim Skov Hilding (Konsulent, Dansk Standard)
Fredag d. 25/5-18 kl. 14:38

Kunstig intelligens er et område i massiv vækst. Den stadigt stigende implementering af intelligente løsninger, der gøres mulige ved hjælp af kunstig intelligens, rejser en række vigtige spørgsmål, som grundlæggende handler om hvorvidt teknologien er sikker at bruge. Det danske standardiseringsudvalg har derfor stort fokus på dataetik og ambitionen er, at sætte danske fingeraftryk på de internationale standarder, der bliver fremtidige markedskrav.
Dansk Standard mener at GTS’erne har en vigtig strategisk og operationel rolle i at deltage aktivt i udvikling af internationale/europæiske standarder inden for kunstig intelligens som er af afgørende interesse for dansk erhvervsliv. Gennem internationale standarder kan GTS’erne effektivt opbygge og formidle teknologiske kompetencer til dansk erhvervsliv.
GTS’erne er ofte i en unik situation, hvor deres brede kendskab til danske virksomheders behov og udfordringer, sætter dem i stand til at varetage danske interesser, når der udvikles nye internationale standarder. Dansk Standard oplever at GTS'erne er efterspurgte i standardiseringsarbejdet, da de bidrager med unik og aktuel viden, som efterspørges af virksomhederne.

Kenny Erleben
Fredag d. 25/5-18 kl. 17:38

Tak for dit indspark omkring standarder. Kernen i dette forslag ligger mest på metode udvikling -- algoritmer til hurtige og effektive beregninger om man vil, eller nye data repræsentationer, såsom at opfatte en bevægelse som et enkelt punkt i et høj-dimensionelt vektor rum, eller forstå en bevægelsestype som en geometrisk invariant i sådanne rum. Der er jo mange åbne standarder omkring bevægelsesdata og medicinsk data etc, så det vil bestemt være spændende at se om dette forslag kan bidrage til ny viden om internationale standarder indenfor "beregningsmetoder" til AI. Vi er ihvertfald altid klar til en generel bred snak om hvordan vi kan hjælpe indenfor åbne internationale standarder ikke kun på emner i dette forslag men også i en større kontekst. Tak for at gøre opmærksom på disse samarbejdsmuligheder.

Bjarke Aagaard (Chef, TV 2 Grafik, TV 2)
Onsdag d. 30/5-18 kl. 14:18

TV 2 bakker op om dette forslag. Med denne slags forskning vil vi kunne komme til at formidle vores indhold bedre for alle danskere. Hastighed er altid en faktor, særligt i nyhedformidlingen, og derfor er AI og procedural modellering meget relevante.

Kenny Erleben
Torsdag d. 31/5-18 kl. 13:52

Tak for jeres støtte. Nyhedsformidling er en meget spændende område, som vi gerne vil samarbejde mere omkring. Tak for at pointere denne vigtige case.

Kenny Erleben
Torsdag d. 31/5-18 kl. 13:53

.