Aktiviteten udvikler værktøjer til intelligent evaluering af produktlyd. Det skal give lyddesignere adgang til ekstra ører (virtuelt lyttepanel) og dokumentation af lydenes kvalitet og styrke konkurrenceevnen hos virksomheder, der fremstiller produkter, hvor lyd har en afgørende kommunikativ rolle.
Produktlyd/designlyd er lyd, der bibringer information, fx om at højttaleren er i Bluetooth-parringstilstand, at ovnen har nået den ønskede temperatur, at rulletrappen starter, at lastbilen bakker osv. Disse lyde er meget forskellige i udtryk fra de meget mekaniske (klokkelyd ”bing” i elevatoren) til de mere kunstneriske (de tre toner på togstationer før meddelelser fra DSB). Fælles for dem alle er, at de indeholder en information til brugeren/mennesket, der identificerer og tolker lydene til en handling. Lyddesigneren skal designe disse lyde med fokus på, at de skal fungere efter hensigten og er afstemt til konteksten. Formålet med aktiviteten er at udvikle målemetoder til objektivt at karakterisere produktlyde ud fra designkrav om at opnå en ønsket respons hos brugeren (sense of urgency eller opfattet kvalitet). De nye ydelser har til formål at koble uvildig validering af opfattelsen af lyddesign fra målgrupper ind i lyddesignprocessen for at opnå et bedre slutprodukt.
Produktlyd/designlyd er lyd, der bibringer information, fx om at højttaleren er i Bluetooth-parringstilstand, at ovnen har nået den ønskede temperatur, at rulletrappen starter, at lastbilen bakker osv. Disse lyde er meget forskellige i udtryk fra de meget mekaniske (klokkelyd ”bing” i elevatoren) til de mere kunstneriske (de tre toner på togstationer før meddelelser fra DSB). Fælles for dem alle er, at de indeholder en information til brugeren/mennesket, der identificerer og tolker lydene til en handling. Lyddesigneren skal designe disse lyde med fokus på, at de skal fungere efter hensigten og er afstemt til konteksten. Formålet med aktiviteten er at udvikle målemetoder til objektivt at karakterisere produktlyde ud fra designkrav om at opnå en ønsket respons hos brugeren (sense of urgency eller opfattet kvalitet). De nye ydelser har til formål at koble uvildig validering af opfattelsen af lyddesign fra målgrupper ind i lyddesignprocessen for at opnå et bedre slutprodukt.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf: +45 7231 7800
ufs@ufm.dk
Henvendelser vedrørende dette website:
support@bedreinnovation.dk
Gregersensvej 1
DK-2630 Taastrup
Tlf: +45 4516 2626
info@gts-net.dk
GTS Login
Log ind som GTS bruger for at administrere dine indsatsområder og aktiviteter.